S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
از عاشورا تا شام

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شیخ مفید گوید: فاطمه دختر امام حسین (ع)... مادرش ام‏اسحاق، دختر طلحة بن عبیدالله، از قبیله تیم است. [1] .

ابن عبد ربه گوید: شامیان، دختران رسول خدا (ص) را به عنوان اسیر بر شتران بی‏جهاز سوار کردند. چون بر یزید وارد شدند، فاطمه، دختر امام حسین (ع) گفت: ای یزید، آیا دختران رسول خدا (ص) باید اسیر باشند؟ گفت: نه بلکه آزادگانی محترمند. نزد دخترعموهایت برو، خواهی دید که آنان نیز همانند تو رفتار می‏کنند. فاطمه گوید: نزد آنها رفتم و دیدم که همه‏ی آنها به صورت خویش می‏زدند و می‏گریستند. [2] .

ابن‏نما گوید: فاطمه بنت الحسین (ع)، گفت: ای یزید، آیا دختران رسول خدا (ص) اسیرند! آن‏گاه مردم و اهل سرای یزید گریستند به طوری که صداها بلند شد. [3] .

قاضی نعمان گوید: فاطمه، دختر امام حسین (ع)، گفت: ای یزید! درباره‏ی دختران رسول خدا (ص) که نزد تو اسیرند چه می‏گویی؟ پس گریه‏اش چنان شدت گرفت که زنانش شنیدند و آن قدر گریستند که همه‏ی حاضران در مجلس صدایشان را شنیدند. [4] .

طبری از ابو عوانة بن حکم کلبی چنین نقل می‏کند: سپس زنان امام حسین را نزد یزید بردند. پس زنان آل یزید و دختران و خانواده‏اش و زنان معاویه فریاد برآوردند و ولوله کردند. چون آنها را بر یزید وارد کردند، فاطمه، دختر امام حسین (ع) - که از سکینه بزرگ‏تر بود - گفت: ای یزید، آیا دختران رسول خدا باید اسیر باشند؟ یزید گفت: دختر برادرم، من از این کار اکراه داشتم. گفت: گوشواره‏ای برای ما نگذاشتند. یزید گفت: دختر برادرم، آنچه بر تو وارد شده از آنچه از تو گرفته شده است بزرگ‏تر است. سپس آنان را به سرای یزید بن معاویه انتقال دادند. [5] .

نکته در خور توجه در اینجا بازگشت و سر فرود آوردن کامل یزید بن معاویه است. کلام اهل بیت (ع) عترت چنان تأثیری گذارد که مجلس زیر و رو شد؛ و مجلسی که برپایه‏ی شادمانی یزید تشکیل یافته بود به مجلس سوگواری حسین (ع) و پایگاهی برای انقلاب بر ضد یزید تبدیل شد. رقت آوردن بر اهل بیت (ع)، لعن پسر مرجانه و گریه یزید را هم که در اخبار آمده است باید بر همین موضوع حمل کرد. چونکه این کار او به خاطر گریه مردم و ترس از برپایی آشوب و زوال قدرتش بود.

اما درباره‏ی اینکه نقل شده است فاطمه گفت که گوشواره‏ای برای ما نگذاشتند باید گفت:

1. صادر شدن این سخن از او ثابت نشده و صحت آنچه از ایشان نقل شده است جای تأمل دارد.

2. به فرض اینکه چنین سخنی گفته باشد، به منظور نشان دادن زشتی کارهایی بود که جلادان یزید در معرکه‏ی طف مرتکب شدند، نه اینکه آن را طلب کرده باشد.

3. در میان آنچه از اهل بیت (ع) غارت کردند برخی مواریث فاطمه زهرا (س) بود که هیچ چیز با آن برابری نمی‏کرد. بنابراین مطالبه‏ی آن تنها به معنای دستیابی به یک شی‏ء مادی نبود.

[1] الارشاد، ج 2، ص 135.

[2] العقد الفرید، ج5، ص 132.

[3] مثیرالاحزان، ص 99.

[4] شرح الاخبار، ج 3، ص 168.

[5] تاریخ الطبری، ج 4، ص 335؛ الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 86؛ البدایة و النهایة، ج 8، ص 197؛ نور الابصار، ص 132 (با اندکی اختلاف).

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb