S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
شبهات وهابیت

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آيا بدعت به حَسَن و غير حسن تقسيم مي ‏شود و منظور خليفه دوم از «نعم البدعه» چيست؟

مسلماً هر بدعتى، ضلال و گمراهى است؛ «وَكُلُّ ضلالٍ في‏النار»، پس تقسيم بدعت به «حسن» و «غير حسن» را بسيارى از علماى اهل سنت مردود شمرده‏اند؛ مانند شاطبى و ابن رجب حنبلى و غامدى از نويسندگان معاصر عربستان در كتاب «حقيقة البدعة و احكامها» مى‏نويسد: «القول بحسن بعض البدع مناقض للأدلّة الشرعية الواردة في ذمّ عموم البدع. ذلك أن النصوص الذامّة للبدعة والمحذرة منها جاءت مطلقة عامة و على كثرتها لم يرد فيها استثناء البتة و لم يأت فيها ما يقتضي أنّ فيها ما هو حسن مقبول عنداللّه ... على انّ القاعدة الكلّية في ذمّ البدع لا يمكن أن يخرج عن مقتضاها فرد من الأفراد». ج 1، ص 138.

«اينكه بگوييم بعضى از بدعتها حسن و نيكو است اين مطلب با ادلّه شرعى كه تمامى بدعتها را مذموم مى‏داند، تناقض دارد، زيرا نصوصى كه بدعت را مذمت مى‏كند و مردم را از آن برحذر مى‏كند عام است و مطلق و بدعتى از آن استثنا نشده است و دليلى هم نيامده كه بگويد بعضى از بدعتها حسن است و نزد خداوند مقبول است. و اصولًا آن قاعده كلى كه در مذمت بدعت وارد شده ممكن نيست از دايره آن، فردى از آن خارج شود.»

احاديثى نقل شده كه امير مؤمنان علي (عليه الصلاه والسلام) نماز تراويح را مى‏خواند و يا بر آن، امام جماعت تعيين مى‏كرد و يا اينكه فرموده است: {نوّر اللَّهُ قَبْرَه}

اين نسبت از نظر شيعه مسلماً دروغ است و از نظر علماى اهل سنت نيز ثابت نيست؛ چنانكه در اين‏باره بيهقى چهار يا پنج روايت نقل كرده و خودش سند همه را ضعيف مى‏داند و با تحقيق در روايات، به يك روايت كه سند آن صحيح باشد برخورد نكرده‏ايم.

افزون بر اين، ثابت نشده است كه خودِ عمربن خطاب نيز نماز تراويح را خوانده باشد! و عبداللّه بن عمر نيز به شدت از آن نهى مى‏كرد. امير المؤمنين، على (عليه السلام) نيز به هنگام خلافت در كوفه با اين مظهر مخالفت كرد و معارض اقامه آن بود.

«لَمَّا كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (عليه السلام) بِالْكُوفَةِ أَتَاهُ النَّاسُ فَقَالُوا لَهُ اجْعَلْ لَنَا إِمَاماً يَؤُمُّنَا فِي رَمَضَانَ فَقَالَ لَهُمْ لا وَ نَهَاهُمْ أَنْ يَجْتَمِعُوا فِيهِ فَلَمَّا أَمْسَوْا جَعَلُوا يَقُولُونَ ابْكُوا رَمَضَانَ وَا رَمَضَانَاهْ ...» (1).

زمانى كه امير مؤمنان على (عليه السلام) در كوفه بودند مردم كوفه به خدمت حضرت آمده و امام جماعت براى نماز تراويح طلب كردند، حضرت جواب منفى داد و آنان را از اقامه نوافل شبهاى ماه رمضان به جماعت نهى كردند. چون شب هنگام فرا رسيد به هم ديگر مى‏گفتند بر رمضان گريه كنيد واى بر رمضان.

1. سرائر، ج 3، ص 639

 

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb