S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
شبهات وهابیت

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

چرا شيعه به هنگام نماز، به طور دست بسته نماز نمى‏ خواند؟

الف: چون شيعه آن را حرام و هيچيك از مذاهب اهل سنت آن را واجب ندانسته‏اند بلكه آن را عملى مستحب و نزد بعضى ديگر در نمازهاى واجب، مكروه شمرده‏اند مثلًا رييس مذهب مالكى نماز خواندن دست بسته را مكروه مى‏داند و ظاهراً همه صحابه دست باز نماز مى‏خواندند تا عمر{لعنه الله عليه} اين بدعت را گذاشت. و عبداللّه بن زبير- از صحابه- و حسن بصرى و ابن سيرين- از تابعين- و ليث بن سعد و ابراهيم نخعى از اتباع تابعين قائل به باز گذاشتن دستهابودند.

ب: پيامبر (صلي الله عليه وآله) در نماز اين كار را نمى‏كردند

قرطبى مى‏گويد: «اختلف العلماء في وضع اليدين أحدهما على الأخرى في الصلاة فَكَرِهَ ذلك مالك في‏الفرض وأجازه في النفل و رأى قوم أنّ هذا من سنن‏الصلاة و هم الجمهور، والسبب في اختلافهم أنَّهُ قد جاءت آثار ثابتة نقلت فيها صفة صلاته عليه الصلاة والسلام، ولم ينقل فيها انّه كان يضع يده اليمنى على اليسرى وثبت ايضا أنّ الناس كانوا يؤمرون بذلك». (1)

«يعنى درباره دست روى دست گذاشتن در نماز ميان علما اختلاف شده است، مالك آن را در نمازهاى واجب مكروه و بعضى ديگر جزو آداب و سنن نماز دانسته‏اند. و اين نظر جمهور اهل سنت است. و علت اين اختلاف نظر اين است كه رواياتى صحيح به ما رسيده است و نماز خواندن پيامبر (صلي الله عليه وآله ) راتوصيف مى‏كند و در آن نقل نشده است كه پيامبرمکرم اسلام دست راست روى دست چپ مى‏گذاشت و از طرفى به مردم امر مى‏شد كه در نماز دست روى دست بگذارند.»

ج- عمده دليل جمهور، روايت بخارى و مسلِم است.

* روايت بخارى: «عن ابى حازم عن سهل بن سعد قال: كان الناس يؤمرون أن يضع الرجل اليد اليمنى على ذراعه اليسرى في الصلاة قال ابوحازم لا أعلمه إلّا أن ينمى ذلك الى النَّبيّ» (2)

«ابو حازم از سهل بن سعد نقل مى‏كند: مردم مأمور مى‏شدند كه- مرد در نماز دست راست خود را بر ذراع چپ قرار دهد.

ابو حازم مى‏گويد: اين مطلب را صحيح نمى‏دانم مگر اينكه امر كننده آن پيامبر (صلي الله عليه وآله) باشد».

نكته: روشن نيست كه چه كسى مردم را به اين عمل امر كرده است؟ آيا عمر بوده و يا كس ديگر و چنانكه از عينى، شارح بخارى به دست مى‏آيد، اين روايت مرسل است. (3)

* عن علقمة بن وائل و مولى لهم انهما حدثاه عن ابيه وائل بن حجر أنّه راى النبي (صلي الله عليه وآله) رَفَع يَدَيهِ حين دخل الصلاة ... ثمّ وضع يده الُيمْنى عَلى الْيُسْرى (4)

اين روايت هم مرسل است؛ زيرا كه اهل سنت روايت علقمة بن وائل از پدرش را مرسل مى‏دانند.

ابن حجر از ابن معين نقل مى‏كند: «علقمة بن وائل عن أَبيه مرسل» (5)

د- اهل بيت پيامبر (عليهم السلام) از آن نهى كرده و گاهى بعنوان «لا تفعل ذلك التكفير» و گاهى به عنوان «يفعل ذلك المجوس ...» از فعل آن جلوگيرى كرده‏اند و طبق بعضى از نقل‏ها ريشه آن به اسراى عجم منتهى مى‏شود و خليفه ثانى اين عمل را پسنديد و دستور داد در نماز آورده شود. (6)

ه-اگر دست روي هم قرار دادن باعث تعظيم خداوند ميشد حتما پيغمبر اسلام به آن امر مي کردند پس اين عمل بدعت است وبدعت گذار در دين ملعون ميباشد

1. بداية المجتهد، ج 1، ص 136.

2. صحيح بخارى، ج 1، ص 135.

3. عمدة القارى 278: 5. وهمچنين ازسيوطى. التوشيح على الجامع الصحيح، ج 1، ص 463 و نيل الأوطار، ج 2، ص 187.

4. صحيح مسلم، ج 1، ص 150

5.. تهذيب‏التهذيب، ج 7، ص 247؛ تهذيب‏الكمال، ج 13، ص 193.

6. جواهر الكلام، ج 11، ص 19؛ مصباح الفقيه، ص 402.

 

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb