S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
شبهات وهابیت

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

توضيح سؤال:

مگر شيعيان بنده ي خدا نيستند؟ پس چرا اسم فرزندان خود را عبدالحسين و ... مي گذارند؟

پاسخ:

در مورد نامگذاري مردمان به عبد الحسين و ... بايد گفت كه وهّابيّت به علت تفسير اشتباه كلمه عبادت حكم به حرمت چنين نامگذاري كرده اند.

اما در واقع عبادت دو معني دارد:

پرستش: كه جز براي خداوند صلاحيت ندارد.

اطاعت: كه مقصود از عبد الحسين و عبد النبي و ... همين معني است.

در قرآن كريم آمده است:

وأنكحوا الأيامي منكم والصالحين من عبادكم وإمائكم (1)

بي همسران خود را و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد.

خداوند متعال در اين آيه كلمه عبد را در مورد بندگان به كار برده است و علت آن اين است كه اين بنده بايد از مولايش اطاعت كند. يعني همان معناي دوم؛ بنا بر اين اگر كسي خود را عبد النبي يا عبد الحسين و ... بنامد و مقصودش اطاعت از رسول گرامي اسلام و اهل بيت او عليهم السلام باشد، عمل وي مخالف دستورات دين نخواهد بود.

در اين زمينه علماي اهل سنت نيز فتوا به حليت داده اند. از آن جمله مي توان به فتاواي زير اشاره نمود

- وكذا عبد الكعبة أو الدار أو علي أو الحسن لإيهام التشريك ومثله عبد النبي على ما قاله الأكثرون والأوجه جوازه لا سيما عند إرادة النسبة له (2)

در صورتي نامگذاري به عبدالكعبه يا عبد الدار يا عبد العلي يا عبدالحسن يا عبد النبي، حرام است كه موجب توهم شرك باشد؛ اما نظر درست آن است كه اين چنين نامگذاري جايز مي باشد، بويژه اگر هدف ازاين نامگذاري انتساب صاحب نام به افراد ياد شده باشد.

 

- قوله وكذا عبد النبي أي وكذا يحرم التسمية بعبد النبي أي لإيهام التشريك أي أن النبي شريك الله في كونه له عبيد وما ذكر من التحريم هو معتمد ابن حجر

أما معتمد الرملي فالجواز وعبارته ومثله عبد النبي على ما قاله الأكثرون والأوجه جوازه لا سيما عند إرادة النسبة له ‏

إعانة الطالبين للدمياطي ج 2 ص 337 ط دار الفكر بيروت.

وي كه گفته است" عبد النبي" مقصود وي آن است كه حرام است نامگذاري به عبد النبي زيرا توهم شرك دارد؛ يعني پيغمبر شريك خداست در اينكه مردم عبادت وي را مي كنند. و حرام بودن اين نامگذاري نظر ابن حجر است. اما نظر رملي جواز است‏

عبارت وي چنين است كه:

ومانند اينهاست عبد النبي طبق نظر اكثر و نظر درست جواز است، مخصوصا اگر مقصود نسبت دادن خود به رسول خدا باشد. شبيه همين مطلب در كتاب حواشي الشرواني ج 9 ص 373 ط دار الفكر بيروت و حاشية الجمل على شرح المنهج لسليمان الجمل ج 5 ص 266 ط دار الفكر بيروت و ... نيز آمده است.

مشاهير اهل سنت كه نامشان عبدالنبي و مانند آن بوده است:

1- الشيخ عبد النبي المغربي المالكي الشيخ الإمام العلامة الحجة القدوة الفهامة مفتي السادة المالكية بدمشق (3)

2- عبد المطلب بن ربيعة ابن الحارث بن عبد المطلب بن هاشم الهاشمي له صحبة ... وقال شباب توفي عبد المطلب في دولة يزيد وقال الطبراني توفي سنة إحدى وستين قلت له بدمشق دار كبيرة والله أعلم (4)

3- القاضي عبد النبي الأحمد نجري من رجال المائة الثانية عشرة صاحب جامع العلوم الملقب بدستور العلماء (5)

4- الشيخ عبد النبي بن جماعة (6)

5- عبد قيس بن لأي بن عصيم من الصحابة الذين شهدوا أحدا (7)

6- عبد النبي الخليلي أروي ثبته عن الوجيه السكري عن الشيخ سعيد الحلبي عن شاكر العقاد عن التركماني عن العلاء الحصكفي عنه وهو عبد النبي بن عبد القادر الأزهري الخليلي الحنفي يروي عن الشيخ محمد ابن عبد الله التمرتاشي الغزي وغيره (8)

7- الإمام العارف صفي الدين أحمد بن محمد بن يونس المدعو عبد النبي القشاشي المقدسي الأصل المدني الدار المتوفي بها سنة 1071 يروي عن والده وكان من أكابر عصره المتوفي سنة 1044 (9)

8- العلامة المففنن الصالح الشيخ عبد النبي الصدر شيدا (10)

9- عبد النبي بن محمد بن عبد النبي المغربي ثم الدمشقي المالكي (11)

10- فخر الزمان عبد النبي ابن خلف القزويني (12)

11- ومحمد عبد الرسول الهندي (13)

12- عبد المطلب بن الفضل بن عبد المطلب الهاشمي الحلبي (14)

13- عبد المطلب بن عبد القاهر بن محمد الماكسيني زين العابدين الشافعي (15)

14- عبد قيس النكري البصري من الرواة من ابن سيرين (16)

15- محمد ابن عبد الرسول المدنى عالم مكة (17)

اين تنها جزيي از مشاهير اهل سنت در گذشته است كه در نام ايشان كلمه عبد به عنوان بنده غير خدا به كار رفته است.

در عصر حاضر نيز در عده زيادي از ايشان چنين نامهايي را براي خود بر مي گزينند:

از آن جمله مي توان به عبد الرسول سياف از وهابيان معاصر افغانستان و رهبر حزب حركت انقلاب اسلامي افغانستان و عضو طالبان نام برد.

در قديم كه برده دارى رايج بوده فرد خريدارى شده بنده ى فرد مى شده و اين روال در زمان پيامبر هم رايج بوده و با اين حال كه مى گفتند فردى بنده ى فلانى است به اين معنا نبوده كه خداى آن فرد فلانى است.

پس در مى يابيم كه اين گونه اسماء مانند عبد العلى به معنا نيست كه على خداى او باشدو مشكلى هم ندارد.

1. سوره نور آيه 32.

2. نهاية المحتاج للشافعي الصغير ج 8 ص 148 ط دار الفكر بيروت 1404.

3. شذرات الذهب ج 8/ ص 83 ط دار ابن كثير بدمشق 1406 و ج 8/ ص 126، الأسرار المرفوعة في الأخبار الموضوعة ج 1/ ص 112 و تاريخ البصروي ج 1/ ص 108.

4. سير أعلام النبلاء ج 3 ص 112

5. قواعد الفقه لمحمد عميم البركتي ج 1 ص 148 دار النشر الصدف كراشي 1407

6. شذرات الذهب ج 8 ص 181

7. الأصابة ج 4 ص 380

8. فهرس الفهارس والأثبات ومعجم المعاجم والمسلسلات ج 2 ص 754

9. فهرس الفهارس والأثبات ومعجم المعاجم والمسلسلات ج 2 ص 970 و تاج العروس ج 17 ص 336

10. النور السافر ج 1 ص 339

11. الضوء اللامع ج 5 ص 90

12. إيضاح المكنون في الذيل على كشف الظنون ج 3 ص 5

13. فهرس الفهارس والأثبات ومعجم المعاجم والمسلسلات ج 2 ص 84

14. المعين في طبقات المحدّثين ج 1 ص 189

15. الدرر الكامنة في أعيان المئة الثامنة ج 3 ص 218

16. التاريخ الكبير ج 2 ص 255

17. البدر الطالع ج 1 ص 289

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb