ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گذشته. و گذشتن مصدر و اسم هر دو آمده است (اقرب) «فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى‏ فَلَهُ ما سَلَفَ ...» بقره: 275.

«فَجَعَلْناهُمْ سَلَفاً وَ مَثَلًا لِلْآخِرِينَ» زخرف: 56. آنها را گذشتگان و مايه عبرت براى ديگران كرديم.

«وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ ...» نساء: 22.

استثناء از لازم كلام سابق است يعنى اگر در گذشته زنان پدرانتان را نكاح كرده بوديد براى شما گناهى نيست ديگر اين كار را نكنيد نه اينكه اگر پيش از نزول اين آيه نكاح كرده‏ايد حق داريد كه نگاه داريد در مجمع گويد بعضى گفته‏اند: آنكه قبل از نزول آيه گرفته‏ايد جايز است آنرا نگاه داريد. آنگاه از بلخى نقل ميكند كه اين خلاف اجماع است و از دين محمد صلّى اللّه عليه و آله چنين چيزى دانسته نشده است.

بيضاوى نيز استثنا را از لازم معنى دانسته ولى طبرسى آنرا منقطع گفته است يعنى: لكن آنكه گذشته گناهى ندارند ولى معنى آن بنظر ما و بيضاوى اين است: نكاح زنان پدران گناه است مگر آنكه پيش از نزول اين آيه باشد. همچنين است آيه «وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ ...» نساء: 23.

كه از گرفتن دو خواهر نهى ميكند.

اسلاف: گذراندن و پيش فرستادن است «هُنالِكَ تَبْلُوا كُلُّ نَفْسٍ ما أَسْلَفَتْ ...»يونس: 30.