S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
واژه های حرف ص

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بعقيده راغب، صد و صدود گاهى بمعنى اعراض و انصراف و گاهى بمعنى منع و بر گرداندن است يعنى هر دو لازم و متعدى است.

بعقيده مجمع، صحاح، قاموس و اقرب، صدود لازم است بمعنى اعراض ولى صد لازم و متعدى هر دو ميايد راغب آنرا بقول نسبت ميدهد.

فعل آن در صورت لازم بودن از نصر ينصر و ضرب يضرب و در صورت متعدى بودن فقط از نصر ينصر آمده است (اقرب). ضمنا قول راغب درباره متعدى بودن صدود مورد تصديق قرآن نيست كه صدود فقط يكبار در قرآن آنهم لازم است گرچه راغب متعدى گفته و آن اين است «رَأَيْتَ الْمُنافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً» نساء: 61. يعنى مى‏بينى كه منافقان از تو اعراض ميكنند اعراضى محكم.

در آيات «أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» مائده: 2. «وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ» اعراف: 86.

«وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ» مائده: 91. صدّ حتما بمعنى منع و بر گرداندن است كه متعدى بمفعول اول و مفعول دوم بواسطه حرف جر است.

ولى در آيات ديگر كه مفعول اول ذكر نشده گرچه ميشود آنرا اضمار كرد ولى لازم گرفتن بهتر است مثل «فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ» نساء: 55. يعنى از آنها بعضى بحق ايمان آورده و بعضى اعراض كرده است. و مثل «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» نساء: 167.

يعنى آنانكه كافر شده و از راه خدا اعراض كردند. نظير آن «وَ الَّذِينَ كَفَرُوا عَمَّا أُنْذِرُوا مُعْرِضُونَ» احقاف: 3. است كه اعراض را با كفر جمع كرده. ايضا آياتى نظير «لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» توبه: 34. كه ظاهرا بمعنى اعراض است نه منع. آيه زير نيز بنظر میرسد بمعنى اعراض باشد «قُلْ قِتالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» بقره: 217. بگو جنگ در ماه حرام كارى بزرگ و اعراض از دين خداست.

ناگفته نماند همه افعال مضارع اين لفظ در قرآن مجيد از باب نصر ينصر آمده مگر در آيه «وَ لَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلًا إِذا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ» زخرف: 57. كه آن بمعنى اعراض و از ضرب يضرب آمده است. ولى با آنكه در قرآنها بكسر (صلی الله علیه وآله وسلم) نوشته شده در مجمع فرموده: اهل مدينه، ابن عامر ... آنرا بضمّ (صلی الله علیه وآله وسلم) و بقيّه بكسر آن خوانده‏اند.

(صديد): «مِنْ وَرائِهِ جَهَنَّمُ وَ يُسْقى‏ مِنْ ماءٍ صَدِيدٍ» ابراهيم: 16. صديد را چرك گفته‏اند. علّت تسميه آن كراهت و اعراض از آن است (مجمع) در اينصورت صديد بمعنى مصدود است يعنى اعراض شده و ناپسند و شايد مراد آب جوشان باشد كه خواهيم گفت.

مخفى نماند: نكره بودن آن نشان ميدهد كه چرك زخم نيست بلكه چرك بخصوصى است و آن شايد همان حميم است كه آمده «وَ سُقُوا ماءً حَمِيماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ» محمد: 15. درباره آن آب رواياتى است مخوف. اعاذنا اللّه منه. در خطبه 118 نهج البلاغه درباره جهنّم فرموده «و شرابها صديد».

ناگفته نماند صديد را آب زخم مختلط بخون نيز گفته‏اند كه هنوز چرك نشده است.

در قاموس آنرا آب جوشان كه از كثرت جوشش قوام يافته نيز گفته است در اقرب نسبت آنرا بقول ميدهد.

اگر مراد از آن در قرآن چنين معنائى باشد با «حميم» كه بارها در وصف آب جهنّم گفته شده يكى است و اللّه العالم. و شايد مراد از آن غسلين باشد كه خواهد آمد.

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb