S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
واژه های حرف ص

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

(بر وزن فرس و عنق) و صعود: بالا رفتن. «صعد فى السّلم صعدا و صعودا: ارتقى».

«مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ...» فاطر: 10. بعقيده الميزان ضمير «يَرْفَعُهُ» به الكلم راجع است و فاعل آن «العمل» ميباشد.

يعنى: هر كه خواهان عزت است آنرا از خدا بخواهد كه همه عزّت مال خداست، كلمات پاكيزه (كه حاكى از توحيد و عقيده پاك است) بسوى خدا بالا ميرود و عمل صالح كلمات پاك را بلند ميكند و بالا ميبرد. يعنى هر دو بالا ميروند.

اين دو كليد عزّت‏اند و بوسيله آنها ميشود از خدا كسب عزّت كرد در نهج البلاغه خطبه 112 فرموده:

«و نشهد الّا اله الّا اللّه ... و انّ محمّدا عبده و رسوله ... شهادتين تصعدان القول و ترفعان العمل» و در خطبه 180 فرموده «لما جعلهنّ موضعا لعرشه ... و لا مصعدا للكلم الطّيّب و العمل الصّالح من خلقه».

(اصعاد) «إِذْ تُصْعِدُونَ وَ لا تَلْوُونَ عَلى‏ أَحَدٍ وَ الرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ ...» آل عمران: 153. در مجمع فرموده:

صعود رفتن در بالائى و اصعاد رفتن در زمين هموار است. آنگاه كه سفر را شروع كنيم گوئيم: اصعدنا من مكة.

قول شاعر از همان است كه گويد:

هواى مع الركب اليمانين مصعد.

جنيب و جثمانى بمكة موثق راغب گويد: بقولى اصعاد دور شدن در زمين است خواه رو ببالا باشد يا رو بپائين. اصل آن از صعود است بمعنى رفتن در اماكن مرتفعه مثل خروج از بصره بنجد و حجاز سپس دور شدن بكار رفته هر چند بلندى در در نظر نباشد نظير «تعال» كه در اصل بمعنى: بيا بالا است و آنگاه در مطلق امر بآمدن استعمال شده خواه بطرف بالا باشد يا پائين.

بنا بر اين معنى آيه چنين ميشود:

آنگاه كه ميرفتيد (فرار ميكرديد) و بر كسى توجه نداشتيد و پيامبر شما را ميخواند (ميگفت: بندگان خدا بسوى من آئيد من رسول خدايم).

اصعاد بمعنى بالا بردن نيز آمده است چنانكه از نهج البلاغه نقل شد.

صعد بفتح اول و دوم و صعود بفتح اول و صعيد هر سه در اصل يكى‏اند. اما صعد و صعود بگردنه گفته ميشود و استعاره از هر كار سخت است (راغب) و صعيد خواهد آمد. (صعد) «وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً» جنّ: 17. هر كه از ياد خدا اعراض كند عذاب سختى باو وارد نمايد «كَلَّا إِنَّهُ كانَ لِآياتِنا عَنِيداً. سَأُرْهِقُهُ صَعُوداً» مدثر: 16 و 17. نه او بايات ما معاند بود حتما او را بعقبه يا عذاب سختى ميرسانم. صحاح عذاب صعد را عذاب شديد گفته.

(يَصَّعَّدُ) «يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ ...» انعام: 125.

اصعد بمعنى صعود و از باب تفعل است و دلالت بر تكلّف دارد يعنى:

سينه او را بسيار تنگ گرداند گوئى در آسمان بسختى بالا ميرود. هر قدر بآسمان بالا رويم هوا رقيق و اكسيژن كم شده نفس تنگ خواهد گرديد.

اين از علوم قرآن است.

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb