S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
واژه های حرف ط

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دور زدن. «طاف حول الشّى‏ء: دار حوله» چنانكه فرموده «يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» واقعة:17. يعنى پسران جاويدان بدور آنها گردش ميكنند و در خدمت آنها هستند. (تطوف) از باب تفعل نيز طواف كردن است «فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما» بقره:158. «يَطَّوَّفَ» در اصل يتطوّف و از باب تفعّل است از اين آيه و آيه «يَطُوفُونَ بَيْنَها وَ بَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ» رحمن:44. بدست ميايد كه رفت و آمد ميان دو شى‏ء را نيز طواف گويند كه سعى بين صفا و مروه دور زدن در اطراف آندو نيست بلكه گردش ميان آنهاست.

(طائف): طواف كننده. «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا» اعراف 201 طائف شيطان وسوسه او است. راغب گويد: به خيال و جنّ و حادثه بطور استعاره طائف گويند. كه وسوسه شيطانى بدور انسان (در عالم خيال) ميگردد تا اغفالش كند.

در آيه «فَطافَ عَلَيْها طائِفٌ مِنْ رَبِّكَ» قلم: 19. بحادثه و بلا طائف گفته شده، از «عَلَيْها» بنظر ميايد كه بلاى آسمانى بوده است.

(طائفة): قسمتى از مردم و قطعه‏اى از شى‏ء است مثل «وَدَّتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ» آل عمران: 69. ولى در قرآن بمعناى دوم بكار نرفته. طبرسى فرموده: در اصل و تسميه آن دو قول است يكى آنكه طائفه مثل رفقائى است كه از جمله كارشان سفر و طواف در شهرهاست. ديگرى آنكه: طائفه جماعتى است كه با آنها حلقه و دائره‏اى تشكيل ميشود كه بدور آن ميگردند.

«إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ اللَّهَ شاكِرٌ عَلِيمٌ» بقره: 158.

آيا اين آيه در تشريع سعى است و يا استحباب آنرا ميفهماند، بنظر الميزان: معبد و شعيره بودن صفا و مروه دلالت دارد كه خدا عبادتى در آنها تشريع فرموده و تفريع «فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ ...» اعلام اصل تشريع سعى ميان صفا و مروه است نه براى افاده ندب و گرنه مناسب بود كه سعى را مدح كند نه اينكه ذمّ آنرا نفى نمايد ... و جمله «مَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً ...» مانند تعليل بر تشريع سعى با يك قاعده كلى است و چنين تشريع در قرآن شايع است مثل «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ» صف: 11. در تشريع جهاد. و «أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ» بقره: 184. در تشريع روزه. و «فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ» نساء: 101. در تشريع قصر (تمام شد).

اين بيان متين و قابل قبول است.

در مجمع فرموده: اين آيه دلالت دارد كه سعى بين صفا و مروه عبادت است و در آن خلافى نيست و آن نزد ما (اماميّه) واجب است در حج و عمره شافعى و اصحابش نيز آنرا واجب ميدانند و شافعى گفته: سنّت سعى را واجب كرده و آن قول رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله است كه فرموده: «كتب عليكم السّعى فاسعوا» ولى ظاهر آيه مباح بودن آنچه از سعى را مكروه ميدانستند ميرساند. سعى بنظر ابو حنيفه و اصحابش مستحب است و نزد ما اماميه و شافعى ترك عمدى سعى موجب بطلان حج است. ناگفته نماند: اين قول در صحيح ترمذى نيز از شافعى نقل شده است.

در وسائل از كافى نقل شده كه از امام صادق عليه السّلام از سعى بين صفا و مروه سؤال شد كه واجب است يا مندوب؟ فرمود: واجب است. سائل گفت: مگر خدا نفرموده: «فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما» فرمود: آن در عمره قضا بود (بعد از حديبيّه) كه رسول خدا شرط كرد بتها را از صفا و مروه بر دارند مردى از اصحاب آنحضرت بكارى مشغول شد و سعى را نكرد تا مدت منقضى شد و بتها را بجايشان آوردند گفتند: يا رسول اللّه فلانى سعى نكرده حال آنكه بتها را بصفا و مروه بر گرداندند. خداوند نازل كرد: «فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما» يعنى در اين حال كه بتها در صفا و مروه قرار گرفته‏اند باز ميتواند سعى كند.

در روايت ديگر درباره قصر نماز امام صادق عليه السّلام گفت: «ا و ليس قال اللّه عزّ و جلّ: إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما» الا ترون انّ الطّواف بهما واجب لانّ اللّه عز و جلّ قد ذكره فى كتابه و صنعه نبيّه صلّى اللّه عليه و آله» در اين حديث امام عليه السّلام خواسته وجوب قصر را از «فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ» نساء:101. با مقايسه بآيه «إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ ...» بيان فرمايد. از روايت اول بنظر ميايد كه سعى پيش از نزول اين آيه واجب بوده و نزول آن براى رفع محذور مذكور بوده است. «وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَ لْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ» حج: 29. مراد طواف معمولى بدور كعبه است كه هفت شوط با شرايط مخصوصى است.

(طائفين) «وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْعاكِفِينَ» بقره: 125. «وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْقائِمِينَ» حج: 26. بقرينه «الْعاكِفِينَ» و «الْقائِمِينَ» ميتوان فهميد كه مراد «الطّائفين» كسانى‏اند كه از شهرهاى ديگرى براى زيارت ميايند چنانكه راغب نيز چنين گفته و از سعيد بن جبير نقل شده است، در اين صورت مراد از عاكفين و قائمين اقامت كنندگان در مكّه‏اند و اينكه اكثر مفسّران طائفين را طواف كنندگان گفته‏اند درست بنظر نميايد يعنى: خانه مرا پاك گردان هم براى اهل مكه و هم براى اهل آفاق. در اقرب گويد:

«طاف فى البلاد: جال و سار».

«أَنْ تَقُولُوا إِنَّما أُنْزِلَ الْكِتابُ عَلى‏ طائِفَتَيْنِ مِنْ قَبْلِنا» انعام: 156.

مراد دو طائفه يهود و نصارى‏اند. « (طَوَّافُونَ) عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ» نور: 58. گفته‏اند: مراد از طوّافون خدمتكاران است ولى صدر آيه نشان ميدهد كه اطفال نيز بدان داخل‏اند و غرض از طواف رفت و آمد ميباشد.

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb