S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
واژه های حرف ع

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

چشم. چشمه. مثل وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ مائده: 45. كه بمعنى چشم است و مثل فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً بقره: 60. كه بمعنى چشمه است با مراجعه بقرآن خواهيم ديد كه جمع عين بمعنى چشم اعين است مثل وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها اعراف: 179.

و جمع عين بمعنى چشمه عيون. مثل إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ حجر: 45.

بنظر راغب معناى اصلى عين چشم است و معانى ديگر بعنايت ميباشد حتى چشمه را از آن عين گويند كه مثل چشم داراى آب است.

گاهى از عين نظارت و حفظ و زير نظر گرفتن مراد است مثل: فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا مؤمنون: 27. باو وحى كرديم كه كشتى را زير نظر ما و با دستور ما بساز ايضا 48 طور- 14 قمر- 37- هود- 39 طه.

(عين): (بكسر اول) جمع عيناء و آن مؤنّث اعين است بمعنى درشت چشم. وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِينٍ دخان:54. زنان سيمين تن و درشت چشم را بآنها تزويج كرده‏ايم.

اهل لغت اعين را هم درشت چشم و هم مذكّر گاو وحشى و عيناء را زن درشت چشم و هم مؤنّث گاو وحشى گفته‏اند ولى راغب عقيده دارد كه اعين و عيناء بگاو وحشى گفته ميشود بعلت قشنگى چشم آن و زنان در قشنگى چشم بگاو وحشى تشبيه شده‏اند «عين» چهار بار در قرآن آمده همه در وصف حوريان بهشتى است.

(معين): جارى آشكار يا جارى بسهولت در قاموس و اقرب گفته:

«ماء معين و معيون» آبيكه آشكار و جارى است. علت اين تسميه چنانكه طبرسى و راغب و ديگران گفته‏اند آشكار و پيش چشم بودن آنست.

قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ مَعِينٍ ملك: 30.

بگو اگر آبتان در زمين فرو رود كه آبى آشكار و جارى يا آب سهل الجريان براى شما مياورد.

ممكن است ميم در «معين» اصل كلمه باشد از «معن الماء» كه بمعنى سهولت جريان است در لغت آمده «معن الماء: سهل و سال» در اينصورت فعيل بمعنى فاعل است ماء معين يعنى آبيكه به سهولت جارى است. و شايد چنانكه طبرسى احتمال داده مفعول باشد از «عين الماء» كه آشكار و پيش چشم جارى ميشود.

در اينصورت ميم اصل كلمه نيست.

و «ماء معين» يعنى آبيكه ديده شده و پيش چشم است.

وَ آوَيْناهُما إِلى‏ رَبْوَةٍ ذاتِ قَرارٍ وَ مَعِينٍ مؤمنون: 50. رجوع شود به «ربو». 6 يُطافُ عَلَيْهِمْ بِكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ صافات: 45. در مجمع ذيل آيه از اخفش نقل شده: مراد از كأس در تمام قرآن خمر است. مراد از كأس در تمام قرآن خمر است. ديگران آنرا كاسه مع الخمر گفته‏اند بهر حال از «معين» هم روشن ميشود كه شراب بهشتى بسهولت در روى زمين جارى ميشود يعنى: شرابى سهل الجرى يا شرابى كه از جارى شونده بخصوصى است بر آنها بگردانند آيه إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً. عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً انسان: 5 و 6. مشروح آيه ما نحن فيه است و از آن بدست ميايد كه مراد از «معين» سهولت جريان است كه فرموده يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً.

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb