S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
واژه نامه مهدوی

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دعا برای فرج امام زمان علیه السلام نه تنها منافاتی با حکمت های غیبت ندارد، بلکه خود می تواند از زمره همین حکمت ها به شمار آید. دعا برای فرج امام زمان علیه السلام به عنوان یک وظیفه و تکلیف در عصر غیبت، در روایات بسیاری مورد تاکید قرار گرفته است. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و برخی از امامان بزرگوار علیه السلام به چنین دعا کردنی امر فرموده اند و حضرت ولی عصر علیه السلام نیز نه تنها به شیعیان خود را به دعا کردن برای تعجیل فرمان داده اند، بلکه کثرت دعا را از آنان خواسته اند.[1]

به راستی وقتی امام زمان علیه السلام می‌فرماید: «برای نزدیک شدن به فرج بسیار دعا کنید» آیا می توان آن را بی خاصیت خواند؟ در تعبیر زیبایی از ناحیه امام زمان علیه السلام که در ذیل فرمان برای تعجیل وارده شده، کثرت دعا به خودی خود فرج و گشایش شیعیان به شمار آمده است: «و اکثرو الدعا بتعجیل الفرج، فان ذلک فرجکم»[2]

این فرمان نشانی می دهد که خواسته های شیعه چشم انتظار فرج، در سایه «دعا برای فرج» قابل دسترسی است. آن چه را که او در پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله ظهور امام زمان علیه السلام می تواند بیابد، توسط دعاهای خویش نیز می تواند به دست آورد.

به عبارت دیگر امنیت ایمان، رشد اندیشه، آرامش روحی، کمالات معنوی و بهره های بی پایان دوران پس از ظهور را به عنایت الهی می تواند همین دوره غیبت با اتکا به «دعا برای ظهور» کسب نماید و این امر با توجه به قدرت و مشیت خداوند قابل انکار نیست زیرا که او خود فرمود: (قل ما یعبا بکم ربی لو لا دعاوکم)[3] بگو اگر دعای شما نباشد، پروردگار من به شما عنایتی نمی فرماید.

با توجه به دلالت همین آیه شریفه است که می توان گفت: عنایت و رحمت و فضل خداوند که نامحدود و بی انتها نیز می تواند باشد، به مدد دعا و خواستن از او دست یافتنی است؛‌اگر چه دوران غیبت حضرت مهدی علیه السلام باشد.

در برخی روایات، دعا برای فرج وسیله ای برای نجات از هلاکت به شمار آمده است، چنان که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید: به خدا فرزندم مهدی را غیبتی است که در آن هیچ ک از هلاکت نجات نمی یابد،مگر آن کسی که خدای عزو جل او را بر اعتقاد نسبت به امامتش ثابت قدم بدارد و او را نسبت به دعا برای تعجیل فرجش توفیق عنایت فرماید.[4]

بی تردید شرایط سخت دوران غیبت به گونه ای است که جز با اعتقاد محکم نسبت به امامت حضرت مهدی علیه السلام نمی توان بر اطاعت و تبعیت او باقی ماند و جز با دعا برای نزدیکی فرج نمی توان روح امید را در دل زنده نگاه داشت و در برابر دشواری های غیبت مقاومت نمود.

از دیدگاه قرآن و روایات، دعا پشتوانه ای برای زندگی و عاملی برای حرکت و پویایی در مسیر خواسته های الهی و وسیله ای برای هم جهت ساختن نیازها و خواسته های بشری با اراده و مشیت خداوند است. با چنین نگرشی دعا برای فرج، خود نوعی تلاش در راستای موانع ظهور به شمار می رود و دعا کننده منتظر با شناختی که از حکمت های غیبت دارد، به نوعی خودش را در مسیر از بین بردن عوامل طولانی شدن آن، به تکاپو وا می دارد.

دعا کننده برای فرج چون می داند که یکی از عوامل غیبت آماده نبودن شرایط برای حکومت جهانی آن بزرگور است،‌می کوشد تا در حد توان خویش در ایجاد چنین زمینه ای موثر باشد و زمانی که تحقق آن را از عهده خویش و امثال خویش خارج می یابد، به رحمت واسعه خداوند امیدوار می سازد

و چنین است که عکس العمل او در برابر خوف امام زمان علیه السلام از کشته شدن به عنوان عملی دیگر در پیدایش و استمرار غیبت به شمار می آید. دعا کننده برای فرج تا آن جا که می تواند با شناساندن امام زمان علیه السلام و ایجاد محبوبیت نسبت به او و برانگیزاندن شوق نسبت به قیام و جلوه های ظهور آن بزرگوار در بین مردم، می کوشد تا به میزان توانانیی خود این عامل را کم تاثیر سازد، چنان که نسبت به هر عامل دیگر نیز چنین جهت گیری و تلاشی در مورد او صادق است و ابن خود والاترین و تعیین کننده ترین خاصیت برای دعا فرج است.

تاثیر دعا در تغییر دادن و قضای الهی غیر قابل انکار است و چنان که در روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آمده است: زیاد دعا کن، زیرا دعا قضای الهی را باز می گرداند.[5] دعا بلای الهی را بر می گرداند.[6]

تقدیر الهی را چیزی جز دعا تغییر نمی دهد.[7]

با توجه به چنین روایاتی، شیعه منتظر درعین تسلیم به خواست خدا، با دعای خویش نسبت به تعجیل فرج، ازآفریدگار خویش می خواهد که درتقدیر و قضای خویش نسبت به ظهور آن عدالت موعود تغییری ایجاد فرماید و به لطف و عنایت خود بلای غیبت امام زمان علیه السلام را مرتفع گرداند[8]

کثرت دعا برای فرج امام عصر علیه السلام حداقل این آثار را دارد:

الف) زدودن غفلت و بی توجهی نسبت به ظهور امام علیه السلام

ب) دورماندن از آثار و عواقب این بی توجهی و غفلت

ج) انس با مساله ظهور و فرج امام عصر علیه السلام

د) انس و عادت نسبت به ذکر و یاد خود آن حضرت و برخورداری از آثار و برکات آن

ه) آمادگی روحی برای درک ظهور؛

و)‌زیاد شدن علاقه و محبت انسان به مولا و امام زمانش؛

آمادگی برای گام برداشتن عملی در راه بندگی حضرت حق و تقرب به سوی او و ولی اعظم او؛



[1]. کمال الدین، ج 2، ص 485.

[2]. همان.

[3]. سوره فرقان، 77.

[4]. کمال الدین، ج 2، ص 394.

[5]. نهج الفصاحه، ص 84،حدیث 446.

[6]. همان ، ص 332، حدیث 1590.

[7]. همان، ص 124، حدیث 624.

[8]. نشریه موعود، شماره 14، ص 58.

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb