S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
واژه نامه مهدوی

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کندو کاو درباره مخالفان، نشان می دهد سوای متکبران که در سرلوحه قهر سپاه مهدی علیه السلام قرار دارند، بیشترین کارشکنی ها از جانب کسانی است که ادعای موافقت با امام دارند و خود را از منتظران حضرت می دانند .اینان، امام را نه به خاطر پیاده کردن اصل اسلام اصیل، بلکه برای همراه کردن امام با آرزوها و هوس های خود می خواهند. پس از پیوستن به امام، چون کارها بر وفق مراد خود نمی بینند و ناچارند از منافع نامشروع خود درگذرند، به توجیه اهداف خود روی می آورند و با سلاح دین و مذهب به جنگ امام می روند و که به فرموده امام صادق علیه السلام «چه بسیار از کسانی که ادعای پیروی او را دارند، ولی پس از ظهور حضرت از او روی می گردانند»[1] در این جا به برخی از این افراد یا گروه ها اشاره می کنیم:

راحت طلبان؛ راحت طلبی ریشه در خودپرستی دارد و خودخواهی منشا همه مفاسد است. جمعی از مسلمانان مکه، پیش از هجرت به مدینه خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رسیده ابراز می داشتند: مورد آزار دشمنانیم، اگر اجازه دهی با دشمنان می جنگیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: اکنون مامور به مبارزه نیستیم. دست نگه دارید . نماز بخوانید و زکات بدهید. پس از هجرت به مدینه و ایجاد آرامش نسبی در آن شهر، پس از آن که دستور جهاد نازل گشت؛ زبان به اعتراض گشودند که خدایا، چرا فرمان نبرد دادی و آن را مدتی به تاخیر نینداختی. قرآن ، ریشه ترس و وحشت آنان را راحت طلبی می شمرد و مردم را نسبت به فرجام آن هشدار می دهد.[2]

امام صادق علیه السلام می فرماید: «اگر شما برای یاری ما دعوت شدید، خواهید گفت: ما در تقیه هستیم و نمی توانیم شما را یاری دهیم...»[3]

جمود اندیشان؛ همیشه ظاهر گرایان از مهم ترین موانع احیای دین و تحولات اجتماعی بوده اند. کسانی که به باطن و روح دین توجه نکرده و وافق درک شان فراتر از پوست و قالب را نمی نگرد، لذا موجب می شود که در زمان های حساس،‌تکلیف را نشناسند و به رویارویی پیامبر و امامان علیه السلام کشانده شوند. در جریان نزول آیه روزه و نماز مسافر، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در سفر دستور افطار دادند و خود روزه گشودند، ولی گروهی به خیال مقدس مابانه خود هر سختی ثواب دارد، به روزه ادامه دادند. پیامبر با آنان برخورد کرد و به ایشان لقب گناهکار داد.[4]

امام صادق علیه السلام می فرماید: «آزردگی هایی که مهدی ما از روی نادانان روزگار خود متحمل می شود بیش از زحماتی است که به پیامبر از جاهلان زمان خود وارد شده، گفتم: چگونه؟ فرمود: پیامبر در زمانی برانگیخته شد که مردم سنگ و درخت و چوب می پرستیدند. قائم، آن گاه که قیام می کند، مردم علی او قرآن را تاویل می کنند».[5]

کافران و منافقان، دو چهرگان که آینده خود را در خطر می بینند،‌با پخش شایعه و همکاری با گروه های معارض، دشمنی خود را آشکار می کنند، در مناطق مرزی، با دشمنان خارجی همدست می شوند و در مرکز خلافت – کوفه- آشکارا با امام می جنگند. حضرت پس از درهم شکستن مقاومت مخالفان، پیروزمندانه وارد کوفه می شود و منافقان را در ردیف سایرفرقه های منحرف نافرمان، از میان بر می دارد.[6]



[1]. میزان الحکمه، ری شهری، ج 1، ص 292.

[2]. تفسیر قمی علی بن ابراهیم قمی، ج 1، ص 144؛ ذیل آیه 71 سوره نساء.

[3]. وسائل الشیعه، ج 11، ص 483.

[4]. تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 165.

[5]. غیبه نعمانی، ص 322.

[6]. بحارالانوار، ج 52، ص 338.

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb