S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
واژه نامه مهدوی

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

به قدرت رسیدن مسیحیت سیاسی و اصولگرا در آمریکا در 25 سال آخر قرن بیستم، با حوادث جهانی همراه گردید که شامل احیای اصولگرایی در سه دین آسمانی اسلام، یهودیت و مسیحیت بود. اما می توان ویژگی های خاصی برای جنبش مسیحیت سیاسی و اصولگرای آمریکا در نظر گرفت که عبارتند از:

م مسیحیت سیاسی و اصولگرا در آمریکا «جنبشی پس لائیک» بود که در جامعه ای «پس لائیک » ظهور کرد. جامعه ای که لامذهبی را از دو قرن پیش می شناخته و از یک قرن قبل در تمام زمینه های اجتماعی ، چه در فضای قانونی و سیاسی و چه در سایر فضاها با آن آشنا بوده و در آن ریشته دوانده بود.

برعکس جوامع اسلامی که وقتی پدیده لامذهبی در این جوامع ظهور کرد، فقط نخبگان غربزده آن را در بر می گرفت. یک مسلمان وظایف فردی و اصطلاحات قرآنی آن را می خواند،‌آن ها را می شناسد یا به راحتی آن ها را به یاد می آورد و در مسیر گام بر می دارد، چون مرجع کنونی و حال حاضر مذهبی آن است، در حالی که یک آمریکایی چون لامذهبی بر او تاثیر گذاشته است، نیاز به این دارد که وظایف فردی و اصطلاحات کتاب مقدس را دوباره از نو بخواند و فرا گیرد و سرانجام این که احیای مذهبی در آمریکا «غسل تعمید دوباره» از پایین «تاثیر بر جامعه» یا از بالا «تلاش جهت تغییر نظام» بود.

جنبش مسیحیت سیاسی و اصولگرا در آمریکا (برعکس جوامع اسلامی) در جامعه ای دمکراتیک زاده شد، به همین دلیل مقید و محدود به فرهنگ و آداب و رسومی دمکراتیک است. به همین دلیل به خشونت و زور روی نمی آورد، مگر به وسیله گروه های بی اهمیت و خرده پا، همچنین در معرض قلع و قمع و سرکوب به سان جوامع اسلامی قرار نمی گیرد مگر در موارد خاصی؛ مانند خودکشی. همچنین به قدرت رسیدن مسیحیت سیاسی و اصولگرای آمریکا در جامعه ای دمکراتیک، آن را به سوی مبارزات سیاسی به عنوان قدرت رای دهنده موثر و حاکمیت بر شوراهای مدارس و شهرها در بسیاری از ایالت ها سوق داد و باعث شد تا نمایندگگانی در کنگره و میان استانداران ایالت ها داشته باشد.

غیر از آن ، راست مسیحی، در چارچوب سعی و تلاش خویش جهت «تعمید از بالا» اقدام به ارائه کاندیدای خویش جهت حضور در انتخابات اولیه حزب جمهوری خواه در سال 1988 نمود و او کسی نبود جز «پاپ رابرتسون» این تلاش در کاندیداتوری اولیه جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 به وسیله معرفی «گری پویر» که در جنگ انتخاب کاندیداهای حزب جمهوری خواه پیروز شد، تکرار شد.

مسیحیت سیاسی و اصولگرای آمریکا، در جامعه ای پسا مدرنیسم و پسا صنعتی ظهور نمود،؛‌ به همین دلیل توانایی خارق العاده ای داشت که از زبان و تکنولوژی بسیار پیشرفته برای نشر رسالت خویش استفاده کند. این مسئله در ابداع «کلیساهای تلویزیونی» و استفاده از اینترنت و پست الکترونیک جهت تاسیس شبکه های ارتباطی با یاران و پیروان خویش و حتی مردم عادی،‌طی حملات انتخابی یا جمع آوری کمک ها با فشار بر اداره ریاست جمهوری و کنگره نموده پیدا می کند.

در جامعه سرمایه داری که بر اساس اصول ازادی و رقابت استوار است، نشو ونما یافت. به همین خاطر ملاحظه می کنیم، بر اساس منطق بازار فعالیت می کند. به اندازه ای که می توان گفت به خاطر نبود «دین رسمی برای دولت» و یا کلیسای ملی ،‌بازار آمریکایی دین وجود دارد که در آن شبکه های مذهبی تلویزیونی ( کلیساهای مرئی یا تصویری، و دانشگاه های الهیات و سازمان های بشارت دهنده و دستگاه های چاپ کاغذی و الکترونیکی مسیحی با هم در رقابت هستند.

جنبش مسیحیت سیاسی و اصولگرای آمریکا بسان جنبش اسلامی شرایط اجتماعی را به مبارزه فرا می خواند. جنبش اسلامی به مبارزه با بدبختی ها و فقر مادی و اجتماعی می پردازد . در حالی که نوع آمریکایی آن به مبارزه با بدبختی های اجتماعی در جامعه ای مادی و آزاد، با وعده، به درمان اجتماعی از خدای واعظان تلویزیونی و دانشگاه های الهیات و درمان های سحرآمیز و التزام به قوانین خشک اخلاق می پردازد.

قوانینی که سقط جنین را منع و هم جنس بازی را تحریم کرده و روابط جنسی را محدود به ازدواج می کند و کودکانی بر اساس اصول اخلاقی مسیحیت تربیت می کند و آن ها را از ارتکاب خلاف موارد فوق یا «پورنو گرافی، بر حذر می دارد.

بی شک هر کس به سیاسیت داخلی و سیاست خارجی آمریکا توجه دارد ، می بایست بداند که مسیحیت آمریکایی از زمان پای گذاشتن مهاجران پروتستانی پورتانی اولیه بر سواحل آمریکا، صبعه ای یهودی یافت و با اولین بیداری و آگاهی بزرگ مذهبی در قرن نوزدهم تبدیل به مسیحیتی یهودی شد و از آن تاریخ، مسیحیت صهیونیسم از آن نشات گرفت و نشو و نما یافت.[1]



[1] . نشریه موعود، شماره 40، ص 19(مقدمه کتاب المسیح الیهودی و نهایه العلم، نوشته رضا هلال، ترجمه قبس زعفرانی).

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb