S5 Newsplace - шаблон joomlaS5 Newsplace - шаблон joomla КнигиКниги
ازدواج موفق

 

مناسبت‌نامه
دهم محرم شهادت سید الشهداء علیه السلام و یارانشان و اسارت اهلبیت‌شان ...بیشتر

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

 

 

 

بهتر است پیش از بیان معیارهای اسلامی به نخستین ازدواج موفق در تاریخ اسلام نظر بیفکنیم که چگونه بدون هیچ یک از تشریفات امروزی انجام شد و زیباترین زندگی را در تاریخ بشر به نمایش گذاشت.

پیامبر صلّی الله علیه و آله دارای دختری است به نام فاطمه، که به سن بلوغ (9 سال) رسیده است، بسیاری از اشراف به خواستگاری او آمدند و پیامبر صلّی الله علیه و آله همه را رد کرد و فرمود: ازدواج فاطمه علیه السلام به دست خداست، تا این که جبرئیل نازل شد و از عقد فاطمه و علی در آسمان ها خبر داد و پیامبر تصمیم گرفت فاطمه را به امر خداوند به عقد علی ابن ابیطالب علیه السلام بسیجی فداکار درآورد.

علی را صدا زد و فرمود: قصد نداری ازدواج کنی؟ علی علیه السلام فرمود: چرا یا رسول الله، ولی آهی در بساط ندارم جز همین زره. حضرت فرمود: همان زره را مهریه فاطمه قرار بده. علی زره را به پانصد درهم فروخت و تحویل پیامبر صلّی الله علیه و آله داد و حضرت آن پول را به زنان داد که جهیزیه بخرند و آنان با آن پول، اثاثیه بسیار ساده و جزیی خریدند و بدون دردسر، پیامبر عقد را جاری کرد و فاطمه را به خانه علی فرستاد و به همین آسانی زندگی دو جوان به صورت اسلامی شکل گرفت و برای همۀ مسلمین الگو شد و این باغ نبوی دارای میوه هایی چون، حسن و حسین علیه السلام و زینب و کلثوم شد و با این که عمر این زندگی بسیار کوتاه بود، ولی موفق ترین ازدواجی بود که در تاریخ اسلام ثبت گردید.

زوج، مردی چون علی بن ابیطالب و زوجه، زنی چون حضرت زهرا علیه السلام است. در این ازدواج به نکات بسیار مثبتی بر می خوریم که قابل توجه است.

1ـ ازدواج فامیلی است و مشکلی هم پیش نیامده، بنابراین نباید زیاد روی ازدواج فامیلی حسّاس بود و از بیخ و بن آن را منفی کرد، شاید دختر یا پسری که فامیل هستند ضمن شناخت کافی از یکدیگر، از نظر روحی و اخلاقی نیز تفاهم بیشتری داشته باشند، هر چند در مواردی مشکل زا است.

2ـ با توجه به این که نظر دختر و پسر مهّم است و تصمیم گیرندۀ نهایی آن ها هستند، ولی آن ها نیز روی حرف بزرگ ترها حرف نزدند و نظر بزرگ ترها را که عاقلانه تر می توانند تصمیم بگیرند، مهّم شمردند.

3ـ مسئله خواستگاری از طرف پدر دختر مطرح گردید؛ زیرا وقتی داماد، خوب و شایسته باشد، مانعی ندارد که پیشنهاد از سوی پدر خانواده دختر باشد.

4ـ مسئله شغل داماد به هیچ وجه مطرح نبود و سؤالی نشد که داماد چه دارد و چه کاره است؟

5ـ موضوع مهریه هیچ وقت مهم نبود؛ لذا با کمترین مهریه (پول زره) (500 درهم) موضوع تمام شد.

6ـ با وجود این که مهریه بسیار کم بود، امّا هرگز ایرادی گرفته نشد و فقط به واجبات زندگی آن روز بسنده شد و این پانصد درهم سنّت شد و تا مدّت ها ازدواج ها فقط با همان پانصد درهم انجام می گرفت، پیامبر زنان خود را با پانصد درهم به ازدواج درآورد و امام جواد علیه السلام دختر مأمون را با مهریه جدّه اش فاطمه، یعنی همان پانصد درهم به ازدواج درآورد. متأسفانه اکنون پانصد درهم مهرالسنّه را به اضافه صدها سکه و... در قباله ها می نویسند که نوعی بی اعتنایی به مهر حضرت فاطمه علیه السلام می باشد.

علی علیه السلام فرمود:

«السّنّة المحمّدیّة خمس مأة درهم فمن زاد علی ذالک ردّ الی السّنّة؛[1]

سنّت پیامبر در مهریه فقط پانصد درهم است و کسی که بیشتر بگیرد باید به همان سنّت برگردد و بیشتر از پانصد درهم بر او نیست.»

7ـ مهریه نقد بود و پول جهیزیه را داماد پرداخت نمود و همان مهریه به وسایلی که هر دو از آن استفاده می نمودند تبدیل شد.

8ـ  هیچ اثری از تشریفات هزینه بردار مانند خرید بازار، سفره عقد، جواهرات، آیینه و شمعدان و ده ها خرج اسراف گونه نبود.

9ـ مراسم عقد و عروسی بسیار ساده گرفته شد (هر دو یکی شد) با اطعام مختصری که مستمندان هم از آن بهره بردند.

10ـ تفاوت سنی نیز چندان اهمیت نداشت؛ لذا علی علیه السلام در سن 25 سالگی با زهرای نه ساله ازدواج نمود.

11ـ زندگی آنان با زیبایی تمام ادامه یافت و حاصل آن، چهار فرزند بود که هر یکی از دیگری بهتر هستند و دنیا روی تار موی آنان می چرخد و انسان ها به آنان فخر می کنند.

نتیجه این که در یک ازدواج موفق، ثروت یا فقر و سایر معیارهای نادرست نقشی ندارد و تنها چیزی که در آن وجود داشت یک دنیا عاطفه، محبّت و عشق بود و در یک کلمه، ایمان و تقوا، ایثار و فداکاری، جوان مردی و حق شناسی زیر بنای ازدواج موفق خاندان علی علیه السلام است.

بر این اساس، در اسلام معیارهای ازدواج که همراه خوشبختی است  غیر از آن چیزهایی است که در عرف جامعه وجود دارد.

نقش ثروت، زیبایی، شهرت و مقام، صفر است؛ در حالی که تقوی، اخلاق نیک، ایثار و محبّت نقش اساسی دارند.

رسول خدا (ص) فرمود:

«من تزوّج امرئة لدینها و جمالها کان ذالک سداد من عوزٍ؛[2]

هر کس زن را برای دین و زیبایی اش انتخاب کند راه درستی را انتخاب نموده است.»

امام باقر علیه السلام فرمودند: مردی حضور رسول خدا (ص) رسید و عرض کرد: آیا به من دستور ازدواج می دهید؟ حضرت فرمودند: بله! ازدواج کن.

«نعم: انکح و علیک بذوات الدّین تربت یداک.»[3] ولی همسر دین دار انتخاب کن که خیر و برکت ببینی و نیز فرمود: زن را به چهار انگیزه انتخاب می کنند: برای دینش، برای زیبایی اش و برای حسب و نسبش. علیک بذات الدّین، تو فقط سراغ دین دار برو.



[1] . وسائل الشیعه، ج21، ص261 .

[2] . میزان الحکمه، ج2، ص1181 .

[3] . التهذیب، ج7، ص401 .

نوشتن دیدگاه

- اظهار نظر شما به بهبود مطلب ارائه شده و مجموعه سایت کمک خواهد کرد .
- درصورت خراب بودن تصویر متن ارائه شده و یا وجود ایرادات ویراستاری و فنی لطفا در بخش نظرات ما را آگاه کنید .
- از افزودن نظر با کلمات انگلیسی (فنگلیش) بپرهیزید .
- از توهین به قومیت ها و افراد در نظرات اجتناب کنید .
- نظرات تبلیغاتی منتشر نخواهد شد .


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

لیست صفحات

صفحه نخست

ویژه‌نامه اهل‌بیت

ویژه‌نامه احادیث

ویژه‌نامه قرآن کریم

فرقه شناسی

فرهنگی اجتماعی

مناسبت‌ها

ویژه‌نامه علمی

ویژه‌نامه بزرگان‌ما

   Tomb